top of page

14/11 Den helige Aposteln Filippos

När den syrisk-ortodoxa kyrkan i dag högtidlighåller Aposteln Filippos, står vi inför en gestalt vars liv är djupt förankrat i kyrkans ortodoxa självförståelse av uppenbarelsen. Filippos är inte bara en historisk lärjunge – han är en av dem genom vilka Guds Son uppenbarade sitt gudomliga ljus för världen.


Som kyrkofäderna tydligt framhåller är apostlarna kyrkans grundpelare, inte genom mänsklig styrka, utan genom den helige Andes nåd. I Filippos liv anar vi därför både mänsklighetens begränsning och Guds uppenbarelses överflödande kraft.


“Följ mig” – Den personliga kallelsen och det apostoliska mysteriet


När Herren vänder sig till Filippos och säger: “Följ mig” (Joh 1:43), sker enligt våra kyrkofäder något som går långt bortom en yttre kallelse.

Den helige Johannes Chrysostomos förklarar att apostlarnas kallelse alltid är en inre beröring av den gudomliga energin, där Kristi ord inte bara hörs utan tränger in i hjärtats djup och förvandlar människan.


I detta ligger en ortodox sanning:

Aposteln är inte en främst en lärd predikant, utan en människa som blivit genomsyrad av Guds energi och därför bär ett vittnesbörd som inte kan tystas.


Filippos gensvar är omedelbart – inte som i blind lydnad, utan som intuitiv igenkänning av Gud i Kristi gestalt. Den helige Efraim Syriern beskriver detta som att:


“Ögat i Filippos själ öppnades, och han såg den oskapade härligheten i Människosonen.”

ree

“Kom och se” – Kyrkans mission i ett enda uttryck


I den ortodoxa traditionen är kunskapen om Gud inte en abstrakt förståelse eller ett ideologiskt påstående. Den är en erfarenhet, inte teori, ett möte med den levande Kristus i hans kyrka.


Därför är Filippos ord så centrala, de sammanfattar hela den kyrkliga uppenbarelsen:


Kom och se - att gå in i kyrkans liv och erfara Kristi ljus i liturgin, i sakramenten, i helgonens gemenskap.


Evangeliets spridning – Aposteln som kyrkans förlängda arm


Enligt tradition förkunnade Filippos i Frygien, Hierapolis och andra områden i Mindre Asien.

Den helige Jakob av Sarug beskriver honom som:


“Ett flammande ord, buren av Anden, som krossade avgudarnas mörker och lät dopets ljus strömma genom nationerna.”

I ortodox teologi är aposteln inte bara missionär – han är ett altare som Guds nåd vilar över.

När Filippos predikar, är det inte hans ord, utan Den Helige Andens kraft genom honom.


Martyrskapet – Föreningen med Kristi kors


När Filippos till slut lider martyrdöden, beskriver fäderna det inte som en tragedi utan som en mystisk bröllopsakt – en förening med den korsfäste Herren.


Den helige Jakob av Sarug skriver:


“Filippos steg ned i döden som i en dopets brunn, för att uppstå med sin Herre i härlighet.”

I detta blir Filippos en del av det apostoliska fundament på vilket kyrkan vilar.


Må Den Helige Filippos böner vara med oss, nu, för alltid och i evigheternas evighet - Amen







 
 
 
bottom of page